Fri förfoganderätt vid arv

Hej, jag och min avlidne man har inga barn. Han testamenterade sin del av hus och tomt till grannen med fri förfoganderätt för mig fram tills mitt frånfälle. Jag har testamenterat min del till en god vän.

Om jag nu säljer huset och flyttar till lägenhet, har jag då rätt att förfoga över kapitalet efter försäljningen av hus och mark och kan jag skänka bort pengarna?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga rör arv och testamente och då använder man sig av Ärvdabalken, ÄB, för att besvara den.

Tolkning av testamente

Så långt det går ska testatorns, din avlidna man, vilka respekteras vilket framgår indirekt av lagen (11 kap. 1 § ÄB). Det finns ett utrymme för tolkning av testamentet och det behöver inte alltid vara felfritt för att det ska gå igenom. Det verkar inte som att avsikten med den fria förfoganderätten gällande huset och tomten var otydlig. Däremot kan det bli ett problem om du vill sälja.

Ena så kan man tolka testamentet på så sätt att han ville att du skulle bo tryggt och med samma standard som innan han avled. Då skulle man kunna argumentera för att det fortfarande är fallet om du vill flytta till en lägenhet.

Man kan även argumentera för att den fria förfoganderätten gäller just den nämnda egendomen och att den inte kan överföras till pengar genom att du säljer huset och sedan köper en lägenhet för dem pengarna, exempelvis för att din make också ville skydda grannens rätt. Testamentet gör det tydligt att den fria förfoganderätten gäller just huset och tomten, inget annat.

Att skänka bort pengar som du skulle få för försäljningen av huset som tillhör den del av huset som tillhörde din avlidna make är inget jag rekommenderar att du försöker. Det är osäkert vem du tänkte skänka bort pengarna till men grannen har rätt till din avlidna makes halva av hus och tomt, det är en del du inte kan ge bort även om du sålt och huset omvandlats till pengar.

Fri förfoganderätt

I grunden kan du sälja egendom du erhållit med fri förfoganderätt. Det innebär att du, beroende på hur testamentet ses, kan sälja huset. Däremot kan du inte ge bort stora delar av egendomen. Det är därför jag är osäker på vad du menar med "skänka bort pengarna". Delen som du ärvt med fri förfoganderätt ska tillfalla grannen efter att du avlidit och denna del ska du inte skänka bort.

Sammanfattning

Du kan möjligtvis sälja huset och tomten men jag rekommenderar att du bokar en tid med en jurist för att se över just tolkningen av testamentet. Delen du har som kommer från din avlidna make kan du inte skänka eller testamentera bort.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare