Fri förfoganderätt, gåva, nytt gifte bodelning samt dödsfall

Hej! Har sett att man vid ett inbördes testamente mellan sambor kan skriva att den överlevande sambon med fri förfoganderätt ska ärva den andres del i tex gemensamma bostaden (eller vad som träder i dess ställe). Vidare att arvingarna har rätt att få ut sin del vid sambo nr 2:s bortgång och att egendomen då ska bli deras enskilda. Fråga 1: Med skrivelsen fri förfoganderätt kan den efterlevande sambon inte testamentera bort egendomen. Vad gäller för gåva? Är det skillnad på om gåvan är till någon som är arvsberättigad eller om gåvan är till någon icke arvsberättigad, dvs tex grannen eller Djurens vänner? Fråga 2: Om den sambon som överlevt den andre i fallet ovan senare tex gifter sig, vad händer då med egendomen om denne skiljer sig eller dör? Finns det något skydd för den testamenterade egendomen i det fallet? Sambo 2 är ju inte arvtagare efter den först avlidna sambon utan testamenstagare. Gör det skillnad? Skulle m a o den testamenterade egendomen från sambo 1 kunna ingå i bodelningen i en ev skilsmässa eller ärvas av makan/maken då sambo 2 går bort? Vänligen

Lawline svarar

Hej. Roligt att du vänder dig till Lawline för dina frågor!

Enligt Ärvdabalken 12 kap 1 § så behandlas testamentariska förordnanden om efterarvsrätt enligt 3 kap, om inte annat i testamentet är föreskrivet.

Svaret på första frågan är att den efterlevande sambon via gåva kan ge bort det som har blivit ärvt, se Ärvdabalken 3 kap 2 § mening 2 samt NJA 2004 s. 487. Enda hindret är som du skrev om det sker via testamente. Vem som får gåvan bör inte göra någon skillnad. Eventuellt kan en gåva till den efterlevande sambons arvingar utgöra ett förskott på arv vilket påverkar dessas arvslott efter den efterlevande.

Svaret på den andra frågan är att det är olika regleringar beroende på om det är äktenskapsskillnad eller dödsfall som orsaker bodelningen. Är orsaken dödsfall ska ett efterarv skiftas ut innan bodelning mellan makarna äger rum, se 3 kap 6 § första stycket.
Är orsaken äktenskapsskillnad så ska den efterlevandes giftorättsgods och enskilda egendom till det värde som motsvarar den efterarvsrätt som tillkommit denne genom det testamentariska förordnandet undantas bodelningen, se 3 kap 6 § andra stycket.

Ärvdabalken hittar du här (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm)
Hoppas mitt svar redde ut dina funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare