Fri förfoganderätt

Min mor och far var gifta, de hade skrivit testamente om att skydda varandra vid den enes bortgång, besittningsrätt/efterlevandeskydd. De bodde i villa fram till min fars bortgång, min mor bodde kvar i villan ett par år till, sedan sålde hon villan för ex antal miljoner köpte sig ett annat boende och placerade de återstående miljonerna, Vi är 4:à syskon och undrar vad menas med efterlevande skyddet. När har vi vår lagliga rätt att få ut vårt arv från far, är det först när vår mor går bort? Vi har inga som helst tankar på att sätta får mor i ekonomiska problem, hon är 78 och har placerat x miljoner från försäljning av huset och vi har inte fått ut en krona från vår fars arv. Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline.

Som jag förstår det så är ni fyra syskon som alla har samma föräldrar. Era föräldrar var också gifta före din fars bortgång. Med förutsättningen att det är som jag beskrivit ovan så har ni rätt att ta ut ert arv först efter din mors bortgång. Detta följer av 3:1 Ärvdabalken.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Bästa hälsningar,

Robert LindströmRådgivare