FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/10/2017

Frågor om hur man angriper ett äktenskapsförord

Gick för flera år sen, med på att teckna att äktenskapsförord, för att skydda min partner från särkullbarns krav,vid min ev. Bortgång ....Alla hennes,tillgångar,investeringar,halva villan.....Men idag, då hon vill skiljas,och jag lever,kommer jag antagligen inte kunna ta del av allt vi gemensamt samlat ihop?......Frågan är: Kan man på nått sätt, bestrida ett äktenskapsförord??...Syftet var ju inte att det skulle användas vid en ev. Skilsmässa!....Eller är jag, som man säger "rökt"?...

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag ska börja mitt svar med att klarlägga lite grundläggande begrepp som är viktiga att ha koll på när man diskuterar äktenskapsförord.

Makars egendom kan vara antingen giftorättsgods eller enskild egendom. Att egendom är giftorättsgods innebär att det ingår i en bodelning mellan makarna, är egendom enskild så ingår den motsatsvis inte i en bodelning.

Genom ett äktenskapsförord så kan man reglera vilken egendom som ska tillhöra någon av dom två kategorierna. Man kan exempelvis bestämma att någon eller all egendom som en eller båda parterna "går in med" i äktenskapet ska vara enskild och att det som förvärvas under äktenskapet ska vara giftorättsgods. Man kan också bestämma att all den egendom som parterna går in i äktenskapet med, men även all den egendom som förvärvas under äktenskapet ska vara parternas enskilda. 7 kap.3 § ÄktB.

Eftersom jag inte har information om vad som står i erat äktenskapsförord så jag får göra en tolkning utifrån det du har skrivit när jag fortsätter att svara på din fråga.

Att döma av din fråga så verkar det som att ni har valt att all eran egendom ska vara enskild egendom och att ingenting därför ska delas mellan er i en bodelning. Jag blir dock lite fundersam när du skriver att du inte ska få ta del av det ni gemensamt samlat ihop. Om det är så att ni har köpt saker gemensamt så spelar det ingen roll om det finns ett äktenskapsförord eller inte, äktenskapsförordet bestämmer bara vilken egendom som respektive make äger som ska ingå i en bodelning. Om det är så att ni äger saker gemensamt så ska ni givetvis dela på värdet av detta, detta kommer dock inte att ske genom en bodelning utan samma regler gäller er som övriga samägare av egendom.

Om det är så att ni bara har gjort din frus egendom enskild genom äktenskapsförord men inte upprättat något äktenskapsförord när det gäller din egendom så är de möjligt att det bara är din egendom som dras in i bodelningen. Det finns en möjlighet att angripa ett äktenskapsförord enligt 12 kap. 3 § ÄktB, detta under förutsättning att äktenskapsförordet är oskäligt. Det är svårt att angripa ett äktenskapsförord med denna bestämmelse och tanken bakom denna restriktivitet är att ett äktenskapsförord antas ge uttryck för makarnas gemensamma vilja när det upprättades. Dom grunder som man kan nå framgång med om man vill åberopa denna paragraf är att egendom av stort värde har gjorts till enskild och att detta leder till påtaglig snedfördelning av makarnas gemensamma egendom.

Sammanfattningsvis så beror mitt svar på din fråga på hur ägarförhållandena när det gäller eran egendom ser ut samt hur äktenskapsförordet är utformat. Om du vill ha ytterligare hjälp så är du välkommen att komma in med mer omständigheter så att jag kan göra en nogrannare bedömning av ditt fall.

Vänligen,

Christian SörqvistRådgivare