FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/02/2014

Frågor om barns boende och rätt till samarbetssamtal

Hej Jag har två barn, 9 och 12 år gamla. Jag har gemensam vårdnad med barnens far efter vår skilsmässa 2010. Barnen bor varannan vecka hos mig och varannan hos sin pappa. Min son, som är 12 år har under en längre period uttalat att han inte vill bo hos sin pappa mer än varannan helg och vill flytta till mig på heltid. Om än det. Att resonera med barnens far går inte och därför undrar jag hur vi kan göra. Senast idag grät han och hade ångest för att han måste hem till sin pappa och hans nya fru. Min son har berättat en hel del som han får höra och uppleva hemma hos sin far men är rädd för att om vi tar upp detta med hans pappa att han ska bli straffad och att pappa inte förstår. Ska vi kontakta tingsrätten och vad händer då? Hur kan vi göra för att detta ska vara smidigt och inte drabba mitt barn. Barnets far vägrar att prata med mig överhuvudtaget?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag förstår dig och din fråga rätt undrar du vilka möjligheter det finns att fördela din sons boende från varannan vecka hos dig och sonens pappa till att sonen bor hos dig på heltid. Du skriver att barnets far vägrar att prata med dig och en viktig förutsättning i alla frågor som rör barn och vårdnaden om dessa är att föräldrarna kan samarbeta.

Enligt socialtjänstlagen har alla föräldrar rätt att genom samarbetssamtal få hjälp att nå enighet i frågor om vårdnad, boende och umgänge. Socialnämnden i er kommun är skyldiga att erbjuda er hjälp med dessa typer av frågor och jag rekommenderar därför som ett första steg att kontakta dem för att få hjälp. I ett sådant samtal kan ni enas om en lösning utan att ni behöver blanda i domstolen. Samtalen leds av en tjänsteman och som låter både dig och barnens pappa föra fram sina åsikter och synpunkter. Det ska också framhävas att ju äldre barnet är desto mer hänsyn tas till barnets önskemål. Det ni enas om vid dessa samtal kan bli grunden för ett avtal som är bindande förutsatt att det är skriftligt och socialnämnden godkänner det. Det innebär att det får samma verkan som om domstolen fattat beslut i frågan.

Hoppas detta är dig behjälpligt, annars får du gärna återkomma.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare