FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott17/10/2018

Fråga rörande nedskräpning

Om man som privatperson bryter mot nedskräpningslagen och sedan plockar upp efter sig inom ca en timme kan man då ställas inför rätta? I detta fall syftar jag på att nedskräpningen var ett misstag och återgärdades då man insett sitt fel.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den som med uppsåt eller av oaktsamhet skräpar ned utomhus på en plats som allmänheten har tillträde eller insyn till döms för nedskräpning till böter eller fängelse i högst ett år, 29 kap 7 § miljöbalken.

Om nedskräpningen ses som mindre allvarlig döms personen för nedskräpningsförseelse till penningböter, 29 kap 7a § miljöbalken.

Om en person skräpar ner utomhus så kan denne alltså bli dömd för nedskräpning eller nedskräpningsförseelse. Vilket brott det rör sig om beror på hur allvarlig nedskräpningen är.

Det som brukar räknas som nedskräpningsförseelse är t.ex. att kasta engångsgrillar, flaskor och burkar på marken. Att exempelvis kasta en enstaka cigarettfimp utomhus faller troligen inte in under det straffbara området.

Har en person skräpat ner på ett sådant sätt att det faller inom det straffbara området så kan denne straffas. Personen kan bli straffad även om denne vid ett senare tillfälle tar bort skräpet. Som vid andra brott krävs det såklart bevisning för att en person ska kunna dömas. Det krävs även att polisen lägger sina resurser på att utreda det eventuella brottet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare