Fråga om vilket brott som aktualiseras

Utomhus: Person A tar en mobiltelefon ur näven på person B, person B skriker "ge tillbaka mobilen" Person A knuffar omkull(motvärn) person B och börjar gå med mobilen i sin hand bort från platsen. vilket brott kan de va tal om ? 8:8 egenmäktigt förfarande? 8:1 stöld? 8:5 rån? eftersom person A agerar motvärn när Person B vill ha tillbaka sin mobil.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

När man frågar sig vilket brott som är aktuellt måste man först utgå från själva sakomständigheterna och handlingsförloppet. Som du själv har insett och givit några exempel på brott blir nästa steg att identifiera vilka brott som blir aktuella. De relevanta brotten som du föreslagit kan man lista efter antningen hur stark bevisningen är eller efter det brott som ger den strängare påföljden.

Stöld 8 kap 1§ Brottsbalken är aktuellt eftersom någon har tillgripit en telefon som inte tillhör denne och person A har tänkt behålla telefonen. Eftersom våld utfördes mot perosn B i samband med tillgreppet av telefonen är också rån 8 kap 5§ Brottsbalken aktuellt.

Egenmäktigt förfarande 8 kap 8§ Brottsbalken är lite speciellt brott då det av lagtexten framgår att det blir tillämpligt om inget annat brott i 8 kap kan aktualiseras.  Av den anledningen så kommer det sällan bli aktuellt då de flesta situationerna kan täckas av de andra brottsbeskrivningarna.

Jag vill upprepa det jag beskrev inledningsvis att en åklagare har möjligheten att väcka talan för alla dessa brott som alternativa åtalspunkter där denne antagligen kommer välja vilken ordning man vill åtala person A beroende på hur stark bevisningen är - eller om bevisningen är mycket stark efter den strängaste påföljden.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga. Om du har ytterligare funderingar är du välkommen att höra av dig till oss igen.

Hälsningar

Johanna Wallin

Johanna WallinRådgivare