FrågaFAMILJERÄTTBodelning15/09/2017

Fråga om vem som har bäst rätt till bostaden

Min sambo och jag har varit tillsammans i 30 år och har gemensamma barn. efter en separation flyttade vi ihop igen i det hus som köptes för gemensamt boende men har varit skriven på honom eftersom jag hade skulder hos kronofogden. Vi har nu bott tillsammans i tre år men pga hans missbruksproblem blir det en hel del bråk och nu säger han att vi, dvs barnen och jag (15, 17 och 19 är) ska packa våra saker och flytta. Han står som ägare till huset men har han rätt att slänga ut oss eller har jag rätt att stanna kvar? Det bästa skulle vara att sälja huset och köpa 2 mindre bostäder men det går han inte med på. Vad har jag för rättigheter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första vill jag beklaga över den besvärliga situation du hamnat i.

Samboegendom
I sambolagen finns regler om vad som gäller när ett samboförhållande upphör. Sambors gemensamma bostad utgör samboegendom om den förvärvats för gemensam användning (se här). Om ni köpte huset gemensamt är den därför att anse som samboegendom och i sådana fall har du lika mycket rätt till lägenheten och din sambo har därför ingen rättighet att bara kasta ut dig och barnen.

Bodelning
Att bostaden utgör samboegendom innebär att bostaden skulle ingå i en eventuell bodelning och i sådant fall delas lika mellan er. En bodelning är dock inte obligatorisk i samboförhållande utan det måste begäras av någon av parterna. Begäran måste ske inom ett år från det att förhållandet upphörde att gälla (se här).

Du kan alltså begära bodelning och huset skulle då delas lika mellan er. Den av er som bor kvar i huset, om inte båda flyttar, måste i sådant fall köpa ut den andra personen. Det kan göras antingen i form av pengar eller egendom (se här). .

Bäst rätt till bostaden?
Om ni inte kommer överens om att båda ska flytta, är det den av er som har bäst har rätt att bo kvar i bostaden som kommer få lösa ut den andra (se här). En bedömning som väger tungt gällande vem som har bäst rätt till bostaden är om en av parterna har ensam vårdnad och att barnen ska fortsätta bo hos denne. Ekonomi kan också ha betydelse eller om en av er skulle ha lättare att hitta en ny bostad med hjälp av vänner, familj osv. Andra aspekter som domstolen även tittat på har varit anknytning till bostaden, dvs. om bostaden betyder mer för en av er pga släktarv eller liknande.

Sammanfattning
Sammanfattningsvis görs en bedömning om vem av er som har bäst rätt till bostaden vid en bodelning. Kom ihåg att begäran måste ske inom ett år från det att ert samboförhållande upphörde. Bedömningen grundar sig på flera olika aspekter och därför är det svårt för mig att uttala hur utgången blir. Men du ska i vart fall inte gå med på att bli "utkastad" eftersom du har lika mycket rätt till bostaden som din sambo. Så oavsett om din sambo skulle få bo kvar så ska han i vart fall lösa ut dig!

Här kan du läsa mer om hur du går tillväga för att ansöka om bodelningsförrättare!

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare