Fråga om vem som ärver enskild egendom

Jag och min fru är gifta och har 1 barn tillsammans, ingen av oss har några andra barn. När vi gifte oss skrev vi äktenskapsförord. Vem ärver min enskilda egendom om jag dör innan min fru?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Frågan regleras i ärvdabalken (1958:637), den kan du hitta här.

Vem ärver enskild egendom?

Enligt 2 kap. 1 § ärvdabalken är det ditt barn som tillhör den första arvsklassen som kommer att ärva dig. Då du är gift och barnet är er gemensamma följer det enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken att din kvarlåtenskap, inklusive barnets laglott enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken, tillfaller din fru. Barnet får ut sitt arv efter dig först efter det att även din fru går bort.

Av äktenskapsförordet följer det att du har egendom som ska anses vara din enskilda. Detta får betydelse vid bodelningen. Om ni t.ex. skiljer er kommer den enskilda egendomen att hållas utanför bodelningen och således inte delas med din fru. Detta gäller även om du går bort först, då en bodelning görs med anledning av din bortgång. Enskilda egendomen har betydelse just när det gäller bodelningen. Efter att bodelningen görs vid din bortgång kommer din kvarlåtenskap som ska ärvas av din fru omfatta all din kvarlåtenskap, oavsett om egendomen var enskild eller giftorättsgods vid bodelningen. Att egendomen var enskild har således inte betydelse då make ärver efter den andra maken enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken.

Testamente

Skulle du vilja förordna att din kvarlåtenskap efter dig fördelas på annat sätt kan du upprätta ett testamente. Där kan du fritt förordna om hur din kvarlåtenskap ska fördelas efter dig. Att tänka på är att ditt barn enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken har rätt till laglott, d.v.s. halva din kvarlåtenskap. Även om du testamenterar bort ditt barns laglott kan han eller hon klandra testamentet för att erhålla sin laglott. En annan begränsning som följer, som även kommer före barns laglott, är att det enligt 3 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken gäller att din fru har rätt att ta ut fyra gånger basbelopp (för år 2018 är prisbasbeloppet 45 500 kr) ur din kvarlåtenskap så att hon tillsammans med det hon erhöll från bodelningen då kommer upp till 182 000 kr (gäller för år 2018). Erhåller din fru redan egendom till värde av 182 000 kr genom bodelningen är således den enda begränsningen du har i din rätt att förordna om din kvarlåtenskap; ditt barns laglott. Den andra halvan av din kvarlåtenskap kan du då fritt i testamente förordna om.

Om du vill upprätta testamente gäller det enligt 10 kap. ärvdabalken (1956:637) att testamentet ska skriftligt, den ska innehålla din underskrift, underskriften ska bevittnas av två vittnen som även ska skriva under testamentet, vittnena måste även ha förståelse att det är ett testamente det rör sig om. Innehållet i testamentet behöver de dock inte få veta.

Sammanfattning

Din fru kommer alltså att efter dig även ärva den egendom som vid bodelningen var din enskilda. Vill du förordna om din kvarlåtenskap kan du upprätta ett testamente.

Vill du ha hjälp med att upprätta ett testamente kan Lawlines Juristbyrå bistå dig. Kontakta då mig så återkommer jag med prisuppgifter.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att kontakta mig.

E-post: bartu.bugdayli@lawline.se

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare