Fråga om värdena i arvsskifteavtal

Hej!

En släkting avled för flera år sedan och sedan dess har det inte gjorts något arvskifte. Arvskiftet ska nu göras, men värdena på bankerna har förändrats sedan bouppteckningen registrerades hos skatteverket. Vilka värden ska vi utgå ifrån när vi gör arvskiftet - dagens saldo eller värdena per dödsdagen? Hur hanterar man förändringar som uppstått efter dödsdagen som påverkat tillgångarna som finns idag och ska dessa formuleras i arvskiftet? En av dödsbodelägarna företräds av en god man.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Arvsskiftet är ett avtal, ett separat avtal från bouppteckningen, där dödsdelägarna ska besluta om hur kvarlåtenskapen efter en avliden person ska fördelas. Om ni dödsbodelägarna är överens kan ni fritt skifta boets tillgångar efter de värden som ni själva bestämmer, t.ex. de faktiska värdena idag. Ni är inte bundna av de värdena som tagit upp i bouppteckningen.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare