Fråga om vad som händer med skuld om mottagaren avlider

Om en man är skyldig sin gravt dementa fru pengar efter en husförsäljning vad händer då om hon dör? Är han fortfarande skyldig att betala eller vad händer med skulden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Försvinner fordran av en skuld om personen som skulden ska betalas till avlider?
Nej, fordran försvinner inte om personen som lånat ut pengar dör, utan i sådant fall övergår fordran till dödsboet och kommer sedan fördelas över arvingarna.

Detta innebär att mannen ifråga ska betala skulden till dödsboet om frun dör. I och med att dödsboets tillgångar sen ska gå till arvingarna av den avlidne så har de indirekt en fordran gentemot mannen. Skulden försvinner alltså inte bara för att personen som skulden ska betalas till eventuellt skulle avlida.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Om du vill ha ytterligare hjälp hänvisar jag dig till någon av våra duktiga jurister på vår juristbyrå - här.

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare