Fråga om uppsägning under provanställning

Hej

Jag var provanställd, jobbade i 3 månader

Sen jag var sjukskriven och opererade handleden. Under pågående sjukskrivning fick sms frön min arbetsgivare att pågar arbetsbrist jag fått sparken.( jag var sjukskrivit i 4 v till, hur kan dom veta att ingen jobb fins om en månad? Och varför var bara jag sparken?

Nu jag har ingen jobb och ingen sjuklön eller semmesterpengar.

Har aldrig fått lönespecifikation, och ingen arbetsgivare intyg. Ingen svarar på min telefon eller sms. Vad ska jag göra nu?

Jobbade som snickare

Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En provanställning är tyvärr en osäker anställningsform då den kan avbrytas i förtid utan saklig grund (se här). Under den tiden har arbetsgivaren all rätt att säga upp dig som arbetstagare utan att ens uppge några skäl till varför. Hur din arbetsgivare kan veta att det är arbetsbrist även om en månad kan jag tyvärr inte svara på. Men det spelar egentligen inte så stor roll eftersom arbetsgivaren rent juridiskt har rätt att avsluta en provanställning i förtid. Detsamma gäller dig som arbetstagare, du hade också kunnat avsluta din anställning i förtid.

Uppsägningstiden som föreskrivs är två veckor. Du har alltså rätt till sjuklön i två veckor till efter att du fick sparken (se här).

Angående lönespecifikationen har du givetvis rätt att se den. Om du är med i facket rekommenderar jag att du vänder dig dit för vidare hjälpI

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare