Fråga om uppsägande av tidsbestämt hyresavtal.

hej

Vi hyr i andrahand o ägarens mor tar hand om deras post eftersom vi har en gemensam brevlåda

i bottenvåningen o en del kommer till föräldrarnas adress.

Nu har även en del post öppnas o det gör ju inte saken bättre.

Därför vill vi avbryta kontraktet med omedelbar verkan enl hyreskontraktet löper det ut den sista Juli 2017

Kan vi avbryta kontraktet omg ??

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Uppsägningstid
I 12 kap. Jordabalken (JB) kan du läsa om regler gällande hyresavtal och hyresrätter. Om man har ett tidsbestämt avtal så är uppsägningstiden lite beroende på hur länge man har bott i lägenheten. Om man bott i lägenheten i längre än tre månader så gäller det att uppsägningstiden också är på tremånader. Det kan du läsa i 12 kap. 4 § JB. Det betyder alltså att ni är skyldiga att betala hyra i tre månader efter det att ni vill säga upp avtalet.

Hoppas det löser sig med allting!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare