FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll04/06/2018

Fråga om underhåll från förälder som barnet ej bor hos

Mitt ex tjänar betydligt mer än jag. Vi har 3 gemensamma barn och gemensam vårdnad. 2 barn är skrivna hos mig. Nu vill dottern på 15 år inte bo med sin pappa utan bara hos mig. Hon känner sig stressad och får ångest hos pappan. Hon har både ADHD och Asberger och behöver rutiner.

Kan jag då få någon typ av bidrag från mitt ex eftersom hon bara vill bo hos mig? Mitt ex vägar att betala något extra idag till mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bidraget du efterfrågar är en såkallad underhållsskyldighet. Regler om det finns i föräldrabalken.

Underhållsskyldigheten
Ett barns föräldrar ska gemensamt ansvara för underhållet åt sitt/sina barn (se här). Hur stor del vardera förälder ska betala avgörs utifrån den ekonomiska förmågan samt vad som är skäligt utifrån barnets behov. Om barnet exempelvis tjänar egna pengar räknas det in i beräkningen.

Underhållsplikten ska fullgöras genom att en förälder som inte har vårdnaden och inte heller bor varaktigt med sitt barn, betalar underhållsbidrag (se här). Syftet med det är att den förälder som inte bidrar till underhåll för barnet genom att ha barnet boende hos sig, ändå ska ta det ansvar som en förälder har gentemot sitt/sina barn. I ditt fall ska alltså ditt ex betala även fast dottern väljer att bo hos dig.

Hur mycket underhåll ska betalas?
En aspekt att ta hänsyn till avseende hur stort underhållsbidraget ska vara är att ditt ex tjänar mer än dig. Exakt hur mycket han ska betala kan jag dock inte svara på, men på försäkringskassans hemsida går det att få hjälp med att räkna ut vad som är en skälig summa - här.

Summan kan sedan fastställas antingen i ett avtal mellan dig och ditt ex, eller i domstol om ni inte kommer överens (se här).

Sammanfattning
Väljer du att väcka talan i domstol måste du skicka in en stämningsansökan - se här. Mitt råd är dock att du i första hand vänder dig till försäkringskassan och får hjälp med att räkna ut underhållet som ditt ex ska bidra med. Sedan berättar du för honom att du tänker vända dig till domstol om han inte betalar. Skulle det vara så att han ändå vägrar och att domstol är sista utvägen, kan du vända dig till någon av våra jurister på byrån för att få hjälp med att upprätta en stämningsansökan - här kan du kontakta vår byrå.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare