FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/11/2015

Fråga om underårig är bunden av avtal om betalning vid utebliven tidsbokning

Min 13åring missade en tid hos en ögonfransförlängare. Måste hon betala?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till LAWLINE med din fråga!

Nu framkommer inte det i din fråga om det är så att ditt barn och personen/företaget som förlänger fransar har avtalat om att en utebliven tid ska innebära betalning från 13-åringens sida.
Om ditt barn har ingått ett avtal med ögonfransförlängaren är, enligt avtalslagens bestämmelser, avtal bindande mellan dem som har ingått i avtalet. Detta finner du i avtalslagen § 1 :https://lagen.nu/1915:218.

Däremot finns det regler i Föräldrabalken (FB) som stadgar att den som är under 18 inte själv får ingå avtal. Detta finner du i 9:1 FB se: https://lagen.nu/1949:381#K9
I princip innebär detta att avtal som personer under 18 år ingått utan samtycke från förälder inte är giltiga. Vidare framgår av 9:7 FB att ett sådant avtal ska hävas.

Jag anser därför att ditt barn inte ska behöva betala om du som förälder inte har samtyckt till avtalet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar,

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare