FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/04/2018

Fråga om till vem obetalda underhållsbidrag ska betalas?

Om obetalda underhållsbidrag ska betalas i efterhand via kronofogden av den ena föräldern för tidigare år (dvs när barnet var under 18 år) och barnet det handlar om nu fyllt 18 när datumet för pengarna ska in: Ska pengarna fortfarande gå till den andra vårdnadshavaren eller ska pengarna då gå direkt till barnet (som nu är 18)?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

En förälder har alltid underhållsskyldighet för sitt barn. Vanligt när en förälder inte kan betala underhåll är att försäkringskassan betalar för detta och att det sedan växer en skuld hos dem, som sedan kommer återkrävas från den betalningsskyldige föräldern. Har istället en ensamt försörjande förälder betalat fullt för det gemensamma barnet blir den andre föräldern skyldig denne detta, och det växer således en skuld hos föräldern istället. En förälder kan aldrig betala av en skuld till den andre föräldern genom att ge summan till deras barn. Skulden kommer därmed inte flytta sig bara för att barnet blir myndigt.

Vem har betalt den andre förälderns försörjningsdel för barnet?
Vem blev belastad ekonomiskt på grund av detta?
Hos vem finns skulden?

Var det en förälder som ensamt åtagit sig försörjningen blir det till denne som utbetalningen ska gå. Ett barn har förmodligen inte lagt ut för sina egna kostnader då denne inte innehar inkomst. Det är skulden som ska täckas och inget annat. Så om inga andra omständigheter föreligger än ovan nämnda är det till föräldern som skulden ska betalas.

Jennie NilssonRådgivare