FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/10/2017

Fråga om störande grannar

Hej!

Jag behöver eran hjälp att få tyst på mina grannar som stör min sömn / vilan på dagtid och natt tid . Eidar har inte varit till hjälp eftersom dom säger till mig att det går ord mot ord ( inga bevis på att det jag säger är rätt) och att jag ska fortsätta ringa Eidar och jouren . Jag har pratat med mina grannar och dom erkände att dom stör lite men förnekar hur våldsamt jag upplever detta oväsen under dom . Kan ni hjälpa mig med det här eländet jag har hamnat i?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring detta finns i jordabalkens 12e kapitel, även kallad hyreslagen i vardagligt tal.

I lagen framgår det att en hyresgäst ska se till att de som bor i hans eller hennes omgivning inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas. En skälighetsbedömning görs där utgångspunkten blir allmänhetens uppfattning. Det tas exempelvis ingen hänsyn till känsliga personer eller personer som arbetar natt. Men det kan sägas att på natten ska de boende kunna sova ostört, medan man på dagen får räkna med en del liv och rörelse i fastigheten (se här).

Hyresvärden ska ge hyresgästen tillsägelse att se till att störningarna upphör omedelbart (se här). Men i ditt fall verkar inte hyresvärden vara så hjälpsam. Vad du kan göra då är att ta detta vidare till Hyresnämnden som i sin tur kan besluta att hyresvärden måste göra något åt saken. Men för att det ska bli aktuellt måste de störande ljuden vara så allvarliga att de klassas som en störning i lagens mening.

Avslutning och rekommendationer
För att nå framgång är det viktigt att du samlar på dig bevis på störningarna, exempelvis att du för loggbok. Det är även bra om du ringer störningsjouren när du blir störd då jouren efter utryckning kan ge hyresvärden en skriftlig förklaring om vad som hänt. Skulle händelsen gå så långt som till domstol skulle störningsjouren i sådant fall kunna ställa upp som vittne.

Det är svårt för mig att du avgöra om störningarna är så pass allvarliga att de klassas som en störning i lagens mening eftersom det inte riktigt framgår på vilket sätt de för oljud, mer än att de stör din sömn. Om du är medlem hos Hyresgästföreningen kan du ta hjälp av dem för en bedömning innan du vänder dig till hyresnämnden.

Du kan nå hyresgästföreningen på detta nummer: 0771-443 443.
Om du inte är medlem hos hyresgästföreningen kan du vända dig direkt till Hyresnämnden - här.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare