FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt13/12/2017

Fråga om stämningsansökan vid beslut om umgänge

Hej! Jag skilde mig från min fru och vi kan inte komma överens om umgänget. Hon vill köra varannan vecka men jag jobbar inom vården bara natt. Jag ska ner i tid till 80% men i alla fall det blir lite svårt för mig att ta hand om mitt barn och samtidigt att jobba. Jag skulle ha mitt barn en hela vecka från söndag kl. 20:00 till nästa söndag kl. 20:00 och vecka efter skulle jag jobbar 5 nätter (sön-mån-tis-tor-fre). Jag blir ledig (barnfri och fri från jobbet) bara en dag var 2 veckor (lördag efter en nattpass, så blir jag jättetrött), och tänker jag att det blir inte så lätt att hantera ett nytt förhållande, barnet, jobbet och sömnen. Min fru jobbar från mån till fre kl. 8:00-15:00. Frågan är: kan hon tvinga mig till varannan vecka? Hon vill inte komma till familjerätten, men jag tror att för barnet det blir inte helt ok att bo med mig om jag blir hela tiden trött pga arbetstiden och sömnbrist.

Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga den tråkiga situation du hamnat i.

Eftersom du och barnets mamma inte kan komma överens och hon inte är villig att ta hjälp av familjerätten, kan du ansöka om stämning hos tingsrätten. Då tar en domstol upp frågan om umgänge. Ansökan ska skickas till tingsrätten i den ort där barnet bor.

Här finns en blankett om stämningsansökan.

Viktigt att tänka på är att en sådan ansökan kostar pengar, därför vore såklart det bästa om barnets mamma ville samarbeta och faktiskt dyka upp till familjerätten för att försöka lösa tvisten där.

Känner du att du vill ha ytterligare juridisk hjälp föreslår jag att du bokar tid med någon av våra kunniga jurister på juristbyrån - här.

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare