Fråga om skatteåterbäring som inkommer till dödsboet efter fullbordat arvskifte

Hej Särkullbarnen har fått ut sin laglott enligt testamente och arvskiftet är genomfört och avslutat. Efter deklaration kommer maken/dödsboet få en skatteåterbäring. Sak den då delas ut på samma sätt med laglott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Även om arvskiftet har genomförts och avslutats så består dödsboet tills dess att all egendom har blivit skiftad, deklarationen är inlämnad för sista gången och över- eller underskott på skattekontot är reglerat, det vill säga när dödsboet har fått tillbaka eller betalat in skatten (Skatteverket om Avslutat dödsbo). Detta innebär att om det skulle uppkomma ny egendom till dödsboet så behöver den också skiftas för att dödsboet ska kunna avvecklas. Utöver det görs det ingen skillnad mellan skatteåterbäringen och annan egendom i dödsboet, så egendomen som har uppkommit efter arvskiftet ska delas ut på samma sätt som all annan egendom.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Alexander MogrenRådgivare