FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/11/2017

Fråga om skälig hyra för inneboende (privatuthyrningslagen)

Jag bor i ett radhus på 104 m2 med månadskostnad på 3900, Elen är från 1500-2500 beroende på årstid. Bredband, tv, all köksutrustning, möblerat rum. Jag hyr nu ut det möblerade rummet till en mamma och hennes högstadiedotter 10 nätter i månader pga av de bor i närmaste stad men dottern går i skola här och hennes pappa bor här. Så detta är den bästa lösningen för mamman under hennes mammaveckor. Känner mig, efter 3 år, rätt utnyttjad då de betalar 1000 kr/mån och behöver ett kostnadsunderlag till vad jag har rätt att ta, så att balansen mellan kostnad och vänskap fungerar. Hennes dotter kommer hem runt 16 då jag är hemma och hon slipper vara själv fram till att hennes mamma kommer runt 19.00.

Vad är skälig hyra jag kan ta ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du hur ut ett rum i ett radhus är det lagen om uthyrning av egen bostad ("privatuthyrningslagen") som gäller.

Skälig hyra för inneboende?

Utgångspunkten är att du och din hyresgäst är fria att göra upp om hyrans storlek i enlighet med den allmänna principen om avtalsfrihet. Men det finns en begränsning - en kostnadsbaserad hyra får inte påtagligt överstiga summan av bostadens driftkostnader och kapitalkostnad. Till driftkostnader hör exempelvis värme, el, vatten, internet, avgift till bostadsrättsföreningen samt slitage på möbler. Kapitalkostnaden beräknas istället som en skälig årlig avkastningsränta på bostadsrättens marknadsvärde (se här).

När uthyrningen som i detta fall, endast berör ett rum, ska hyran beräknas utifrån hur stor procentuell del av bostaden som hyresgästen bor på eller använder.

Exempel på uträkning:

Om hyresgästen hyr ett rum av fyra i en bostad som har ett marknadsvärde på 2 miljoner kr, uthyrarens driftkostnader per månad är 4500 kr och avkastningsräntan ligger på 4 % kan man räkna ut den skäliga hyran för bostadsrätten såhär:

((2 000 0000 kr/4) x 0,04) /12 + 4 500 kr = 6 166 kr.

Den inneboende bör alltså inte betala mer än 1/4 av den skäliga hyran för hela bostaden.
Mer om detta samt förslag på hur du räknar ut din hyra kan du läsa mer om här.

Avslutning
Det är inte alltid det lättaste att få fram vad som är bostadens totala marknadsvärde eller vad som anses vara en skälig årlig avkastningsränta. Känner du dig osäker är ett tips att hitta andra som hyr ut rum i samma område och jämföra med vad de tar i hyra. I detta fall handlar det ju inte heller om varje dag, utan uthyrning sker endast 10 dagar i månaden vilket också ska vägas in i uträkningen av vad som är skäligt.

Om du ändå inte kommer fram till vad som är en lämplig hyra kan du vända dig till Hyresnämnden för ytterligare hjälp.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare