Fråga om sambor och boenderätt.

Vad gäller vid separation mellan sambor om boende rätten i en bostadsrättslägenhet

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen
När två sambos separerar så kan man ansöka om att göra en bodelning. Det är alltså frivilligt om ni vill genomgå en bodelning eller inte. Men om ni vill göra en bodelning så ska man göra det med utgångspunkt ur de förhållandena som förelåg när förhållandet upphörde, se 8 § Sambolagen. I en bodelning mellan sambos så är det endast gemensam bostad och bohag som ska ingå, bohag är sånt som möbler m.m. Det finns ytterligare ett krav för att något ska få kallas samboegendom, egendomen ska vara förvärvad för gemensamt syfte. Syftet med köpet av bostaden eller bohaget ska alltså ha varit att ni skulle nyttja det tillsammans, se 3 § Sambolagen.

Vem ska få bo i bostaden?
När man gjort en bodelning ska värdet fördelas på lotter. Den som bäst behöver bostaden ska få den avräknad på sin lott. att en person ska ha vårdnad av barn kan vara ett skäl som talar för att få bostaden på sin lott, se 16 § Sambolagen.

Lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare