Fråga om resning

Hej!

För 8 år sedan erkände jag mig skyldig till häleri för att min advokat sade att jag ändå skulle dömas på den punkten då det påträffats stöldgods i mitt hus.

Jag var även åtalad för stöld av godset som jag erkänt med hjälp av två arga poliser utan advokat då jag inte hade info om min då nya kille som efterfrågades.

Jag friades från stölden då de bevis sim fanns inte gick ihop med mitt första erkännande som anhållen.

Nu har jag läst på lite och tror inte det fanns grund för häleribrott heller då jag under rättegången blev mycket förstådd när jag sade att jag inte visste om att det fanns något stöldgods och att jag med rädsla för min säkerhet inte vågade säga allt.

Denna dom ställer ännu till det för mig i mitt yrkesliv, så min fråga är om jag har någon chans att få "bort"den?

Överklagan eller hjälp då min advokat faktist ledde mig helt fel!!

Hjälp!!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom domen om häleri är åtta år gammal är en överklagan inte längre möjlig. Det medel som finns att tillgå för att komma åt en så pass gammal dom är resning (58:2 RB) alternativt domvilla (59:1 RB)

Ingenting i din fråga tyder på att domvilla ska ha förekommit varför resning blir det kvarstående alternativet.

För resning i ett sådant fall du beskriver krävs att den omständighet (ditt återkallade erkännande) skulle ha lett till en friande dom (se 58:2 st. 1 p. 4 RB). Saknades det helt grund för att döma för häleribrott kan det också vara en omständighet som kan göras gällande till grund för resning eftersom rättstillämpningen då uppenbarligen strider mot lag (se ovan lagrum p. 5). Denna senaste får dock anses innebär en viss uppförsbacke.

Behöver du ytterligare stöd och råd är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Philip SöderbergRådgivare