FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 13/11/2017

Fråga om rätten att hålla inne anställds lön

Kan jag hålla inne lönen för en anställd som vid sjukskrivning inte lämnar in sin dator med allt material som vi på företaget behöver vid hans bortavaro? Verksamheten är i stort behov av den informationen som finns på hans dator.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förhållandet mellan arbetsgivare och din arbetstagare regleras i Lag (1982:80) om anställningsskydd.

Så länge en arbetstagare står till arbetsgivarens förfogande har denne rätt att få ut sin lön. Att en anställd inte lämnat tillbaka sin dator är således inte en prestation som ger arbetsgivaren rätt att hålla inne lönen, eftersom det inte har något med att göra huruvida arbetstagaren brustit i sin arbetsprestation.

Om du som arbetsgivare felaktigt håller inne lönen begår du ett kontraktsbrott och riskerar att bli skadeståndsskyldig (se här). Mitt råd är därför att du hör av dig till den anställde och berättar varför ni behöver datorn, denne kanske lämnar tillbaka den då.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare