Fråga om rätt till ersättning vid uppsägning av anställning

Hej! Är en kille på 22 år som nyligen bytt jobb för att jag inte trivdes på det gamla och var deprimerad pågrund av chefen och en anställd. Efter att jag hade sagt upp mig så klarade jag inte av längre att kliva upp på morgon för att åka dit så jag var hemma under uppsägningstiden tills jag började på mitt nya. Nu fick jag varken slutlön eller semester utbetald. Finns det något jag kan göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att du sagt upp dig innebar att du själv bestämde dig för att avsluta din anställning. Du kan naturligtvis säga upp dig när du vill men du måste ta hänsyn till din uppsägningstid. Denna kan variera men är vanligtvis mellan en till tre månader och framgår av ditt avtal med arbetsgivaren. Om din arbetsplats har ett kollektivavtal gäller detta avtal, annars framgår det av lagen om anställningsskydd att uppsägningstiden är minst en månad (11 § lagen om anställningsskydd). Under uppsägningstiden är du skyldig att arbeta som vanligt och har rätt till bibehållna anställningsvillkor och lön.

Nu har du visserligen hållit dig borta från arbetet vilket skulle kunna anses som arbetsvägran. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med ditt fackförbund och berätta om din situation. De är ofta hjälpsamma i sådana här situationer och kan ta kontakt med din arbetsgivare om du tycker att det känns jobbigt.

Om din arbetsgivare vägrar betala ut lön och semesterlön som du har rätt till kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om betalningsföreläggande. Det innebär att Kronofogdemyndigheten ålägger din arbetsgivare att betala din lön (lagen om betalningsföreläggande 2 §). Ansökan om detta görs skriftligen och ska innehålla yrkandet, alltså vad du vill ska hända, och grunden till yrkandet. Summan, förfallodagen och parternas personuppgifter ska också finnas med (lagen om betalningsföreläggande 9-11 §§). På KFM:s hemsida finns ytterligare instruktioner och färdiga blanketter för ansökan. Om man inte får betalt med hjälp av KFM kan man i sista hand hamna i domstol som i en dom slår fast att arbetsgivaren ska utge lön.

Innan du tar kontakt med KFM skulle jag dock rekommendera dig att kontakta facket eller din f.d. arbetsgivare för att se om det går att lösa problemet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Robin ForslövRådgivare