Fråga om pengar utgjorde gåva eller lån samt om återbetalningsskyldighet

Om man har fått pengar av en person och man utryckligen sagt att jag kan inte betala tillbaka detta . Svaret blir då att det ordnar sig. Det är inte sagt någonting mellan dessa att det är ett lån. Nu har personen som gett pengarna dött och barnen kräver in pengarna. Han har tydligen skrivit lån på sina avier ej på mottagarens . Det sista va 1998 eller 98. Har dom rätt att kräva pengarna nu?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Gåva eller lån?

Först och främst uppstår frågan om det rör sig om en gåva eller ett lån. I ett sådant fall är det den som påstår att det är en gåva som har den s.k. bevisbördan, dvs det är du som måste styrka att pengarna var en gåva. Skulle det anses vara en gåva har du ingen skyldighet att betala tillbaka pengarna. Skulle pengarna däremot anses som ett lån kan du vara återbetalningsskyldig. Tyvärr är det svårt för mig att avgöra dina chanser att få pengarna att anses vara en gåva, men du kan absolut argumentera för det. (se NJA 2014 s. 364 angående bevisbördan)

Om det är ett lån - är skulden preskriberad?

Som huvudregel gäller såklart att ett lån ska betalas tillbaka. Denna skyldighet upphör dock när skulden preskriberats, vilket sker tio år efter dess uppkomst. Preskriptionstiden kan dock avbrytas och börja om på nytt om det sker ett s.k. preskriptionsavbrott:

- du erkänner fordringen genom att till exempel betala till borgenären,

- du får ett skriftligt krav eller en skriftlig påminnelse från borgenären, eller

- borgenären väcker talan om återbetalning vid domstol. (5 § preskriptionslagen, här)

Har inget av detta skett under de första tio åren sedan du mottog pengarna är skulden preskriberad, vilket innebär att du inte kan krävas på återbetalning. Har det däremot skett preskriptionsavbrott måste det ha gått tio år från det senaste avbrottet för att du ska vara fri från att betala tillbaka. (2, 6-8 §§ preskriptionslagen, här)

Hoppas du har fått svar på din fråga! Skulle du behöva mer kvalificerad hjälp och specifika råd för just din situation är du varmt välkommen att ta kontakt med Lawline Juristbyrå här.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare