FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal20/11/2014

Fråga om överlåtelseavtal och skuldebrev

Hej Jag har lånat min son 400000 Dkr för att köpa en lägenhet i Danmark. Jag har stått för räntan och jag vill fortsätta med detta. Han har köpt lägenheten för 1600 000 Dkr. Han har lånat 1200 000 Dkr från en dansk bank. Min son har flyttat till Sverige. Jag arbetar i Danmark och övernattar i lägenheten. Vi har kommit överens att jag ska betala 1200000 Dkr för att köpa lägenheten från honom. Min danske bank vill gärna se två avtal. En avtal att jag har ånat honom 400000 Dkr och en avtal at han vill sälja lägenheten för 1200000. Vad ska stå i de två avtalen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor.

Din bank vill med all rätt ha mer insyn i affären än om affären slutits med hjälp av auktoriserad mäklare. Vid bostadsköp handlar det ofta om stora summa pengar.

När man väljer att sälja en bostadsrätt privat måste man till skillnad från när man anlitar en mäklare, själv ordna alla avtal och juridisk expertis i och med överlåtelsen av bostadsrätten.

När det gäller själva överlåtelseavtalet finns det mallar på hur ett överlåtelseavtal kan se ut på Internet för den som vill sälja privat. Se bland annat här hur ett överlåtelseavtal förslagsvis kan se ut: http://www.hsb.se/polopoly_fs/1.129599.1331716342!/överlåtelseavtal_av_bostadsrätt2011.pdf

När det gäller avtalet att du har lånat din son 400 000Dkr så vore ett lämpligt förfarande att skapa ett skuldebrev som du kan visa för banken. Ett skuldebrev kan enligt Skuldebrevslagen vara enkelt (ställt dig till) eller löpande (dvs ställt till innehavaren av skuldebrevet eller till dig och ev förvärvade av brevet).

Ett enkelt skuldebrev är ett bevismedel om att du har en fordran på gäldenären. Ett löpande skuldebrev är en förutsättning för att få ut den. I erat fall är det lämpligt med ett enkelt skuldebrev. Det finns mallar för enkla skuldebrev på Internet. Skuldebrevet bör innehålla bland annat uppgifter om låntagaren, långivaren och lånebeloppet. Du skriver att du har stått för räntan och vill fortsätta med detta. Detta ska framgå i skuldebrevet.

Väljer ni ett räntefritt alternativ rekommenderar jag att ni avtalar om preskriptionstiden. Enligt 12 § Preskriptionslagen måste tiden regleras, https://lagen.nu/1981:130#P2

Jag hoppas att du fått svar på dina frågor. Behöver du ytterligare hjälp med juridiken kring detta vänligen återkom till mig så återkommer vi med ett prisförslag för vidare arbete.

Ellinor SvenssonRådgivare