Fråga om oskälig hyra av lokal

Hej!

Vår fastighetsvärd vill höja vår hyra med 30% till nästa kontraktsperiod. Har vi som hyresgäst (vi är en stiftelse) någon som helst skydd i lag mot något sådant? Vad är en oskälig hyreshöjning?

Mvh

Lisa Hållars

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad avgör om hyran är oskälig?
Vid höjning av lokalhyra måste hyresvärden säga upp avtalet för villkorsändring. Hyresvärden kan bli ersättningsskyldig gentemot hyresgästen om den nya hyran inte anses som skälig. Om hyran är skälig eller inte avgörs utifrån marknadspriset för liknande lokaler på orten vid tidpunkten för hyrestidens utgång (se här). Om en höjning på 30 % är skälig eller inte avgörs därför efter en jämförelse med hyran för liknande lokaler vid orten.

Indirekt besittningsskydd
Som lokalhyresgäst har man ett indirekt besittningsskydd om man hyrt lokalen i mer än 9 månader innan villkorsändringen och uppsägningen sker (se här). Skulle hyreshöjningen anses oskälig blir hyresvärden därför ersättningsskyldig gentemot er (se här).

Skulle den nya hyran däremot inte anses som oskälig är hyresvärden däremot inte ersättningsskyldig enligt bestämmelserna och då är det upp till er som hyresgäster att antingen acceptera de nya villkoren (den höjda hyran) eller flytta från lokalen.

Avslutningsvis
För att få rätt till en eventuell ersättning kan ni vända er till hyresnämnden för medling. Detta måste göras inom två månader från det att hyresvärden sa upp avtalet med villkorsändring. Om ni som hyresgäster inte gör detta innan tvåmånadersfristen förlorar ni eventuell rätt till ersättning. Att hänskjuta en sådan fråga till hyresnämnden kostar inget. Mer om detta kan ni läsa på hyresnämndens hemsida - här.

Hoppas du fått svar på frågan!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare