Fråga om oenighet vid arvskifte

Vi är fyra helsyskon, tillika dödsbodelägare, vars gamla mamma har avlidit. Lösöret i dödsboet har värderats av värderingsman och värdet är upptaget i bouppteckningen. Den största delen gick till auktion och auktionsbehållningen utbetalades med lika belopp till oss fyra syskon. Den mindre delen av det värderade lösöret tas i olika mängd av oss fyra syskon. Min fråga: Hur ersätter vi varandra sinsemellan? Vi är inte ense om hur vi ska göra. Finns det lagar och regler om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Värden i bouppteckning

När man tar upp värden i en bouppteckning används vanligtvis marknadsvärdet på egendomen vid tillfället då bouppteckningen görs. Detta är dock inte ett krav och ett annat värde kan användas om dödsbodelägarna är överens. Vidare kan ni om ni inte är överens om värdena i bouppteckningen för det resterade lösöret komma överens om ett nytt värde för egendomen då arvskiftet görs.

Lagen reglerar inte närmare exakt vem som ska tilldelas vilken egendom eller vilket värdet på en viss egendom ska vara. Det är upp till er som dödsbodelägare att komma överens om vem som tilldelas de olika egendomen och egendomens värde. I 23. kap 3 § ärvdabalken (1958:637) sägs mer generellt att varje dödsbodelägare bör tilldelas lott i varje slag av egendom, om egendomen lämpligen kan delas mellan dödsbodelägarna. Om egendomen inte lämpligen kan delas bör egendom läggas på en dödsbodelägares lott, som i sin tur kan utge arvskifteslikvid eller avstå från att erhålla annan typ av egendom för att kompensera de övriga delägarna. Detta kräver som sagt att ni är överens, man kan inte "tvinga" en dödsbodelägare att erhålla en egendom och således tvinga honom att kompensera de övriga delägarna.

Skiftesman

Vid tvist då ni inte kommer överens om arvskiftet eller ersättningarna emellan er (arvskifteslikvid) får i sista hand en skiftesman utses av tingsrätt, efter ansökan av dödsbodelägare, för att fatta beslut i saken. Rekommendationen är dock att ni kommer överens om arvskiftet och eventuella ersättningar er emellan eftersom skiftesmannen ska ha ersättning för sitt arbete och detta betalas ur dödsboet och om skiftesmannen genomför ett s.k. tvångsskifte kan det innebära att ni dödsbodelägare tvingas acceptera ett arvskifte med opraktiska och oönskade resultat. Mitt råd är att ni försöker enas eftersom det vore det mest effektiva och praktiska och t.ex. utgår från värdena i bouppteckning och ersätter varandra därefter om någon skulle erhålla egendom på sin lott större än värdet på sitt arv.

Om ni inte kommer överens har skiftesmannen i uppgift att försöka åstadkomma enighet bland er dödsbodelägare om hur skiftet ska göras. Uppnås inte enighet är det skiftesmannen som får ta ställning till frågorna ni inte är överens om, t.ex. vilken egendom som ska tillfalla vem och vad värderingen av denna egendom är. Skiftesmannen kommer så långt som möjligt tilldela varje dödsbodelägare del i varje olika slag av egendom. Skiftesmannen ska sedan verkställa ett tvångsskifte, som kan gå emot vissa dödsbodelägares vilja. Mot tvångsskiftet kan klandertalan av dödsbodelägare väckas.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare