Fråga om när bostad utgör samboegendom

Jag och min pojkvän har varit tillsammans i ca 1 år nu. För ett år sedan köpte jag ett hus, till mig själv. Detta har nu renoverats under en längre period och det är snart dags att flytta in. Min pojkvän kommer då att flytta med mig. Vad gäller vid eventuell separation? Jag har ju köpt huset själv i syfte till mig själv endast. Är det jag som behöver bevisa det vid eventuell separation för att han inte ska kunna kräva mig på något?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ni flyttar ihop blir din pojkvän din sambo. Enligt 3 § sambolagen (se här) gäller att sambors gemensamma bostad utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning.

Ordet "för" utvisar att det vid tidpunkten för ditt köp av huset ska ha funnits ett syfte hos både dig och din pojkvän att egendomen skulle användas gemensamt. Även om enbart du för egna pengar genomfört inköpet av bostaden och ensam blivit ägare till egendomen kan ändå komma att utgöra samboegendom, förutsatt att den anses förvärvad för gemensam användning. Vad en sambo som i ditt fall köpt ett år före det att ni blev samboende brukar dock normalt inte anses vara förvärvat för gemensam användning.

Vid en framtida bodelning är det du som kommer behöva bevisa ditt yrkande om att huset inte är inköpt för gemensam användning om han yrkar på att huset ska utgöra samboegendom.

Det ni kan göra är att enligt 9 § sambolagen (se här) avtala bort sambolagens bestämmelser och/eller bestämma att viss egendom inte ska ingå i en eventuell bodelning. Avtalet ska upprättas skriftligen och undertecknas av er båda.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare