Fråga om lån till vän

Hej Lawline!

Min vän x är en härlig kompis. Omtyckt av alla. Men hon har en dålig sida. x glömmer alltid att betala tillbaka pengar hon lånar. Nu senast har hon lånat 50 kronor till en kaffe latte och muffins av mig. Jag påminner x om skulden, men hur tycker inte att det är någon större skuld att tjata om. Jag fixade även x gratis på baren förra lördagen. Vad tycker ni jag ska göra. Jag vet inte vad jag ska göra. Tacksam för svar. Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Jag vill inledningsvis säga att frågan har både juridisk och social karaktär då man lånar ut pengar till en närstående. Man förväntar sig nästan att man inte ska behöva "tjata" på sina kompisar för utlånade pengar, eller att de ska "bjuda tillbaka" utan att behöva blanda in juridik. Om detta inte går kan man emellertid göra detta.

För att du ska få tillbaka dina pengar du lånat ut till dig kompis måste du för det första ha en typ av bevisning för skulden. Bevisbördan ligger alltså på dig. I Sverige råder som huvudregel så kallad "fri bevisföring" (se 35 kap. 1 §) vilket innebär att du vid vid eventuell tvist enligt huvudregeln kan presentera vilken bevisning som helst. Det framgår inte av frågan om du gjort en kontoöverföring eller "swishat" eller om du bara betalat för din vän. Det är lättare att bevisa om du faktiskt överfört pengar till henne än om du "betalat för henne":

Det måste för det andra framgå att de pengar du lånat ut är ett lån och inte en gåva. Din vän har bevisbördan om denne påstår att det är en gåva och inte ett lån.

Slutligen är din vän skyldig att betala när du begär det om ni inte har avtalat om någon annan tidpunkt (om det är så att en skuld anses föreligga). Detta framgår av 5 § skuldebrevslagen.

Beroende på på vilken sätt har lånat ut pengar, dvs genom att antingen överföra pengar till henne eller "betala för henne" kan du alltså bevisa skulden, men eftersom jag inte känner till alla omständigheter har jag svårt att bedöma detta fall. Mitt råd för framtiden är emellertid att du skaffar dig bevisning för skulden för att undvika problem i fortsättningen.

Lawline RådgivareRådgivare