Fråga om indragning av fastighet till exekutiv försäljning för en av delägarnas skulder

Hej!

Det gäller en fråga ang pantbrev. Min man och hans två syskon äger gemensamt ett fritidshus. Hans bror och syster har belånat sin del av huset (taxeringsvärdet). Hur blir det om/när de dör? Måste då min man fortsätta betala deras skulder till banken? Eller blir det deras barn som ärver skulderna? Spelar det något roll om de skriver något slags juridiskt avtal med varandra? Alltså att min man kan sitta kvar "i skyddat bo" tills han väljer att sälja huset?

Vänligen

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När din mans syskon dör kommer det istället vara deras dödsbon som står i skuld till banken. Detta innebär att skulderna ska betalas av innan något arv kan delas ut. Med detta följer också att skulder inte kan ärvas, då de ska betalas av innan arvet kan delas ut. Finns det inget kvar i dödsboet när skulderna betalats eller om skulderna överstiger dödsboets tillgångar finns det istället inget att ärva.

I detta fall innebär det att banken kommer att vilja ha betalt när din mans syskon dör. Detta är inget problem om det finns tillräckligt med kontanta medel i dödsbona eller andra tillgångar som kan användas för att betala av skulderna till banken. Problemet uppstår om bankerna måste göra gällande pantbreven i fastigheten för att få sina skulder täckta. I sådant fall kan det hända att banken begär att hela fastigheten säljs på exekutiv auktion (se utsökningsbalken 8 kap 8 §).

Detta går tyvärr inte att avtala om för att skydda sig ifrån. Det är banken som bestämmer när de vill göra gällande sin rätt till betalning genom låneavtalet. Den möjligheten jag kan se är att din man eventuellt skulle kunna komma överens med banken om att överta lånen efter att hans syskon avlidit. Detta kan nog vara svårt att ordna i förväg. Om ni undrar hur bankerna brukar göra i dessa situationer rekommenderar jag att ni tar kontakt med banken och försöker få svar från dem.

Jag hoppas att mitt svar är belysande. Tveka inte att fråga igen eller att kommentera nedan om du har fler funderingar!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare