Fråga om hyresvärd som vill ta ut elkostnader i efterhand

Hej

Min hyresvärd ska debitera skälig elkostnader till mig, efter 3 år kom faktura på 16000kr har han rätt å göra så?

Jag bör ju fått den månadsvis.

Jag frågar inte för egen skull.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Retroaktiv hyra
Huvudregeln är att hyresvärden ej får ta ut hyra retroaktivt, dvs. bakåt i tiden. Det finns undantag för enbart vissa situationer, exempel om det finns en framförhandlad ny hyra som hyresvärden ej tagit ut. Men när det gäller el får retroaktiv hyra alltså inte tas ut.

Jag rekommenderar att du ber den ställer frågan för att vända sig till hyresgästföreningen för att få vidare hjälp om hyresvärden motsätter sig.

Här kan du komma i kontakt med hyresgästföreningen.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare