Fråga om ersättning av skada som orsakats av hyresgäst

Vi har ett hus som vi har hyrt ut till en hyresgäst. Nu har han flyttat ut och det luktar väldigt mycket nikotinlukt. Detta kommer kosta pengar och tid att få bort. Kan man kräva detta från hyresgästen enligt lag?

Lawline svarar

Hej, vad kul att ni vänder er till Lawline med er fråga!

En hyresgäst ska under sin hyrestid vårda lägenheten väl med vad som hör därtill. Detta innebär att hyresgästen är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans eller hennes vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon annan som gästar boendet när hyresgästen bär ansvaret, se här.

Om nikotinlukten är så pass stark att ni måste göra någonting åt det, borde det kunna anses att hyresgästen inte vårdat lägenheten med vad som hör därtill och isåfall är denne skyldig att ersätta den uppkomna skadan!

Hoppas ni fått svar på er fråga och att det löser sig!

Vänlig hälsning,

Emelie StrömRådgivare