Fråga om enskild egendom som använts för att öka värdet på giftorättsgods

Hej, Min man fick ett arv (pengar) från sin farfar, vilket enl testamentet skulle vara enskild egendom. Vi använde sedan bla dessa pengar för renovering av vårt gemensamma hus. Värdet på vårt hus har nu ökat bla pga generella prisökningen men också den renovering vi gjort. Vad händer vid en bodelning? Har min man rätt att få en del av värdet för vårt hus som enskild egendom samt ska denna del räknas upp i förhållande till nuvarande värde?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Enskild egendom ska till skillnad från giftorättsgods inte ingå i en bodelning. Precis som i din mans fall kan arv vara enskild egendom därför att det angetts i testamentet. Reglerna kring arv finns i ärvdabalken och i 7 kapitlet 2 § stadgats att enskild egendom även är sådan egendom som trätt i stället för annan enskild egendom. Betalning för enskild egendom som sålts och sådant som köpts för enskild egendom blir med andra ord inte giftorättsgods utan sådana substitut/surrogat behåller samma karaktär. Emellertid gäller inte detta om det i din mans farfars testamente uttryckligen framgår att det som din man köper för sina ärvda pengar ska höra till ert giftorättsgods. Säger testamentet inget i fråga bör den del av värdeökningen som motsvarar den del som arvet utgjorde av de pengar ni lagt på renoveringen vara din mans enskilda egendom. Vad jag förstår av juridisk litteratur på området blir det svårare att avgöra vad som är enskild egendom då sambandet mellan den ursprungliga egendomen och surrogatet inte är uppenbart och tyvärr har jag inte lyckats ta reda på exakt hur den andel som utgör din mans enskilda egendom ska beräknas.

Jag hoppas att mitt svar ändå varit dig till någon hjälp!

Lawline RådgivareRådgivare