Fråga om en bostadsrätt ska ingå i bodelning mellan sambor.

Jag o sambon ska separera efter 21 år. Han vill ha halva bostadsrätten. Först bodde vi tsm sedan flyttade sambon till Frankrike och jag kunde inte bo kvar. Hyrde då ett rum. Jag tog ett lån (med hjälp av min pappa för att jag jobbade halvtid) och köpte en bostadsrätt till mig. Båda flyttade in men lägenheten står endast på mig och jag har betalat hyran och lånet via mitt privata bankkonto i alla år. Vad säger sambolagen? Har han rätt till halva eller kan det vara så att han har rätt till en mindre del eller inget alls. Jag jobbar ff halvtid och kommer inte kunna få ngt lån för att lösa ut hnm.

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen
Precis som du nämner så är det sambolagen man tillämpar när ett par stadigvarande bott tillsammans. När två sambos separerar så kan man ansöka om att göra en bodelning. Det är alltså frivilligt om ni vill genomgå en bodelning eller inte. Men om ni vill göra en bodelning så ska man göra det med utgångspunkt ur de förhållandena som förelåg när förhållandet upphörde, se 8 § Sambolagen. I en bodelning mellan sambos så är det endast gemensam bostad och bohag som ska ingå, bohag är sånt som möbler m.m. Det finns ytterligare ett krav för att något ska få kallas samboegendom, egendomen ska vara förvärvad för gemensamt syfte. Syftet med köpet av bostaden eller bohaget ska alltså ha varit att ni skulle nyttja det tillsammans, se 3 § Sambolagen.

Din bostadsrätt
För att din exsambo ska få ta del av 50% av din bostadsrätt så krävs det att den är förvärvad för gemensamt syfte. Just eftersom att du köpte den när din sambo bodde utomlands och att det var din pappa som hjälpte dig med lånet kan vara bevis på att bostaden inte är förvärvad för gemensamt syfte. Det kan bli svårt för honom att motivera att din pappa skulle hjälpa till med ett lån på en bostad som avsåg er båda.

Ett stort lycka till med allt!

Vänligen,

Elin GustavssonRådgivare