Fråga om bindande avtal har träffats.

Hej, har via sms blivit erbjuden att köpa en släpvagn till ett pris av 4000 kr och jag har sagt att jag vill köpa den. Frågade samtidigt om jag kan vänta med betalningen till jag fått in pengar, dvs till slutet av månaden och säljaren svarade så här: "Betala när du kan ingen brådska". Dagen efter sms:ar säljaren igen och säger att hon har en annan kund på släpvagen som vill köpa den för 6000 kr. Min undran är om hon inte redan ingått ett avtal med mig genom att hon erbjudit släpvagnen till mig för 4000 kr via sms, och jag bekräftat att jag är intresserad av att köpa den också via sms. Har hon då rätt att dagen efter upphäva detta med nyss sms och säga att hon har en annan köpare som vill betala mer? Till saken hör att första överenskommelsen, även den via sms, var att jag skulle få vagnen mot att hon skulle få använda den vid behov, sedan ändrade hon priset till 4000 kr via nytt sms, och nu senast sms:ade hon om att hon hade en köpare som ville betala 6000 kr för den. All sms konversation finns sparad, även den från första gången då jag erbjöds att få vagnen. (Detta rör sig om ett ex till mig).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Den vanligaste metoden för att avgöra om ett juridisk bindande avtal har träffats görs genom anbud och accept. Kort innebär detta att ett bindande avtal har träffats om en part lämnar ett anbud som den andra parten accepterar. Säljaren har i detta fall lämnat en önskan om att sälja släpvagnen till dig, genom sitt anbud om att du kan köpa den, och du har genom ditt svar uttryckt en vilja om att köpa vagnen. Ett juridiskt bindande avtal har därmed träffats om köp av vagnen.

Eftersom att du önskat att betalningen skulle dröja, kan ditt svars-SMS i sin tur tolkas som ett nytt anbud med nya villkor om att du önskar köpa vagnen. Eftersom att säljaren accepterat detta anbud, är det svårt att hävda att ett avtal inte träffats. Ett bindande avtal föreligger således. Säljaren har därmed ingen rätt att ändra sig, och har haft att sälja vagnen till dig med de villkor ni avtalat om (främst priset och tidpunkten för betalningen).

Att avtalet har slutit via sms gör här ingen skillnad, eftersom att anbud- och acceptmodellen är formlös. Detta innebär att giltiga avtal även kan träffas muntligen, dock påverkar det bevisfrågan i eventuella tvister.

Jag hoppas att jag svarade på din fråga. Ha en trevlig dag!

Lawline RådgivareRådgivare