Fråga om att testamentera bort laglotten

Hej! Kan min far skriva bort mig från laglotten och kvarlåtenskapen i ett testamente?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det korta svaret på din fråga är nej. Man kan inte genom testamente göra så att en bröstarvinge (ens barn) förlorar rätten till sin laglott.

Är laglotten inskränkt genom testamente så måste du däremot påkalla jämkning av testamente för att få ut din del, din laglott. Detta framgår av 7 kap. 3 § i ärvdabalken. Från och med att du får ta del av testamentet så har du sex månader på dig att framföra ditt anspråk till testamentstagaren (den som ärver genom testamentet). Om du inte framställer ett sådant krav inom sex månader så blir testamentet giltigt även fast det inskränker din rätt till laglott.

Framhäver du ett sådant krav så har du rätt att få ta del av din laglott direkt, förutom i det fall att testamentet är till förmån för efterlevande make/maka. Om efterlevande make/maka inte är din förälder och du därmed är ett särkullbarn så har du rätt att få ut din laglott direkt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Jesper ForsgrenRådgivare