FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt06/01/2018

Fråga om att behålla betalad deposition

Hej, jag har en fråga gällande återbetalning av deposition. Min hyresgäst betalade vid inflytt en deposition, som enl. kontraktet skulle återbetalas efter utflytt. Jag fick nycklarna först två veckor efter utflyttsdatumet enl. kontraktet samt väldigt ostädat och TV med tv-bord som tillhörde lägenheten tog hyresgästen med sig. Jag skrev i ett tidigare mail till hyresgästen att jag drar av halva summan av depositionen för att de lämnade nycklarna två veckor sent samt summan för tjänst av flyttstäd och återbetalar summan som återstår när de lämnar tillbaka TVn med dess tv-bord tillhörande lägenheten. Min fråga är om jag har rätt att behålla Hela depositionen som motsvarar en månadshyra för den sena nyckelutlämningen, städet och TVn? Hyresgästen har krävt "en faktura inklusive kvittot för allting som du vill vi ska betala för". Vad för faktura som privat person ska jag ge hyresgästen? Blir väldigt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Under hyrestiden ska hyresgästen vårda lägenheten och denne är även skyldig att ersätta all eventuell skada som uppkommer genom dennes vållande eller vårdslöshet (se här). Uppkommer skada som hyresvärden måste ersätta, kan denne ha rätt att hålla inne depositionen. Jag ska redovisa nedan när det är möjligt.

Bevisbörda
Hyresvärden har bevisbördan gällande skador som uppkommit under tiden som hyresgästen vistats i lägenheten. Detta kan uppfyllas på många sätt, exempelvis genom att visa en bild på hur det såg ut innan hyresgästen flyttade in och jämföra det med en efterbild. Skrevs ett besiktningsprotokoll när hyresgästen flyttade in? Ett sådant blir isåfall användbart. Har du kvitto från städfirman? Det kan du isåfall också använda som bevis.

Eftersom att du som hyresvärd har bevisbördan så måste du kunna visa att de "skador" som uppkommit orsakats av din hyresgäst och att dessa täcker hela depositionen för att få behålla den. I detta fall blir det fråga om städfirman som du kan få ersättning för, den sena nyckelutlämningen däremot faller nog inte in som skada.

Kan du inte bevisa varför du anlitat städfirma och vad den kostade, får du inte behålla depositionen. Kom även ihåg att du bara får behålla så mycket av depositionen som skadan uppgår i. Om städfirman var billigare än den betalda depositionen, får du ge tillbaka mellanskillnaden till hyresgästen.

TV:n och tv-bordet
När någon olovligen tagit annans egendom, vilket din hyresgäst gjort som tagit tv:n med tillhörande tv-bord, kan du ansöka om särskild handräckning hos Kronofogden för att få tillbaka den. Mer om det kan du läsa här. De kostar 300 kronor att göra sådan ansökan, men det är sedan en kostnad du kan begära ersättning av från hyresgästen. Dock krävs här att du har skriftliga bevis på att TV:n samt tv-bordet är dina. Har du kvitto eller faktura kvar som kan bevisa detta?

Polisanmälan
Vidare kan du även polisanmäla händelsen med TV:n och tv-bordet eftersom det kan röra sig om en brottslig handling. Polisen finns tillgängliga på telefonnummer 114 14.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!
För ytterligare juridisk hjälp råder jag dig att vända dig till någon av våra jurister på Lawlines kontor - här.

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare