Fråga om återtagande av borttappad egendom

Hej. Jag misstänker att en av mina grannar har nyckel till min lägenhet. Varken jag eller hyresvärden vet om det stämmer. Kan man polisanmäla sånt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Som utgångspunkt vill jag råda dig till att först ta kontakt med personen som du misstänker innehar din nyckel. Om du inte får tillbaka den så kan du självklart polisanmäla detta. Anledningen till varför du bör kontakta polisen är för att om du på eget behag skulle ta tillbaka nycklen så skulle du kunna begå brottet självtäkt (8 kap 9§ Brottsbalken). Brottet innebär att du inte får rubba någon. annans besittning över en egendom för att själv ta dig rätt över egendomen.  Ett exempel som du kan jämföra mot din situation är om din cykle skulle bli stulen, sen hittar du den stående utanför någon annans hus. Du får då inte gå fram och ta med dig cykeln hem igen utan du måste polisanmäla detta och sedan får polisen överlämna cykeln till dig. Anledningen till detta är för att din rådighet över egendomen har blivit avskuren, med detta menar jag att du inte kan förfoga över/använda din egendom trots att du är dess rättmätige ägare.

Hoppas du fått klarhet beträffande din fråga och jag hoppas att det löser sig för dig. Om du har några fler funderingar så är du välkommen att kontakta oss igen.

Hälsningar

Johanna Walin

Johanna WallinRådgivare