Fråga om arvsskifte

Vi har genom testamente fått ärva kvarlåtenskapen efter en man. Hans sambo dog för 4 år sedan, och hennes son i tidigare förhållande fick del av deras gemensamma testamente, samt bouppteckningen efter modern. Av test framgår att sonen endast ska ha ut sin laglott, och efter bådas död ska vi ärva allt. Något skifte gjordes dock aldrig efter kvinnans död. Sonen hävdar nu, när även mannan dött i okt -16, att han har rätt till saker (ospec) i boet, och hotar stämma oss för egenmäktigt förfarande, då vi börjat röja i hemmet Vi är naturligtvis villiga att ge honom sin laglott, Finns någon tidsgräns för skifte? AllmArvsf har godkänt testamentet Hur agera?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det finns inget uttrycklig tidsgräns för arvskifte i lag, utan målet med ett dödsbo är att det ska avslutas efter ett arvskifte, ibland kan de ta längre tid t.ex. på grund av en tvist. Något fel på testamentet eller arvsfördelningen verkar det inte vara, som sagt kan en man välja att testamentera bort endast laglotten till sin son och resterande kvarlåtenskap såsom han vill.

Av 23 kap. 3 § ärvdabalken (1958:637) följer det att varje dödsbodelägare har rätt att ur kvarlåtenskap få en del av varje olikt slag av egendom. Varje dödsbodelägares önskan bör försöka tillgodoses så långt som möjligt. Egendom som inte lämpligen kan delas eller skiljas bör hamna i en dödsbodelägares arvslott. Följer inget av exakt vad som ska tillfalla vem enligt testamentet krävs det därför att ni gör upp emellan er vad som ska tillfalla sonens lott och vad som ska tillfalla er. Kommer ni inte överens och tvist uppstår kan ytterst en skiftesman, utsedd av tingsrätt på begäran av en dödsbodelägare enligt 23 kap. 5 § ärvdabalken att genomföra ett tvångsskifte där han eller hon fördelar egendomen på lämpligt sätt.

För att undvika en tvist bör ni därför föra en dialog med sonen och komma överens arvsskiftet.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor kan du ställa en ny eller ringa till Lawline på 08-533 300 04 (Mån-fre 10-16).

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare