FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/04/2015

Fråga avseende 3 kap. 2 § jordabalken.

Vi bor i ett villaområde där tomterna är ca 700 kvm . Vi har en granne som har 4 höga granar, ca 10 m, som skymmer solen på vår tomt. Vi har pratat med grannen som först förstod vårt problem och var beredd att ta ner 2 av granarna och korta av de övriga 2. Det var vi helt överens om. Nu har grannen ångrat sig och vill inte göra nåt med granarna. Vad har vi för möjligheter att få grannen att ta ner granarna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Av 3 kap. 2 § jordabalken framgår att ni har rätt att ta ner grenar från granarna under förutsättning att de tränger in på eran tomt. Ni har dock inte någon rätt att kräva att er granne tar ner granarna endast mot bakgrund av att de skymmer solen på eran tomt.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare