Fråga angående skadeståndtalan gentemot bostadsrättsförening

Om föreningsstämma beslutar med enkel majoritet om försäljning av del av fastighet (= mark tillhörande föreningen, utan byggnad) för exploatering med nya bostäder, som innebär att marknadsvärdet på en del av befintliga bostadsrätter påverkas negativt genom försämrad utsikt, sämre solförhållanden på samt insyn till balkong. Kan drabbad medlem, eller flera drabbade medlemmar tillsammans, väcka skadeståndstalan gentemot föreningen? När och i vilken domstol ska talan väckas hos i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening och tillämplig lag är Bostadsrättslagen, https://lagen.nu/1991:614. Högst beslutande organet i en bostadsrättsförening är föreningsstämman.

I 9:15 Bostadsrättslagen, https://lagen.nu/1991:614, ska beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna. Så långt är därför själva förfarandet helt korrekt. Ett sådant beslut som du beskriver, ska fattas på en föreningsstämma.

Enligt 9:16 p. 4 så är det fråga om en utvidgning av föreningens verksamhet och då skall minst två tredjedelar av de röstande ha gått med på beslutet.

Vidare ska hyresnämnden godkänna beslutet enligt 9:17 Bostadsrättslagen, om förändringen är angelägen och syftet med åtgärden inte skäligen kan tillgodoses på något annat sätt samt beslutet inte är oskäligt mot bostadsrättshavaren.

Det ska observeras att en föreningsstämma får inte fatta beslut som är ägnade att bereda otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem, 7:16 Lag om ekonomiska föreningar. https://lagen.nu/1987:667.

Skulle beslutet att en försäljning av del av fastighet innebära att någon eller några medlemmar får en otillbörlig fördel som är till nackdel mot dig så strider det mot likhetsprincipen och föreningsstämman får inte beslut om det. Skulle föreningsstämman ändå göra det kan man som föreningsmedlem då väcka talas mot föreningen om att beslutet ska upphävas eller ändras enligt 7:17 Lag om ekonomiska föreningar. Talan ska väckas inom tre månader från dagen för beslutet.

Talan om ersättning vid inlösen eller för intrång eller för annan skada som en bostadsrättshavade orsakas med anledning av ett beslut om godkännande enligt 9:16 st 2, ska väckas vid mark och miljödomstolen.

Jag hoppas du fått svar på din fråga. Om du behöver ytterligare hjälp så samarbetar Lawline med jurister som är specialiserade inom fastighetsrätt.

Ellinor SvenssonRådgivare