FrågaFASTIGHETSRÄTTKöpavtal12/06/2018

Fråga angående muntligt avtal om framtida bostadsöverlåtelse

Vad gäller när det är muntligt avtal? vet att det är svårt att bevisa. Men vi köpte en lägenhet som husägaren vad med och kollade på och godkände köp den så byter vi om något år. (Skulle självklart skrivit på en gång) så vi ska byta lägenheten till huset men husägaren vägra skriva papper förrän han flyttar. Vi vill såklart få papper på denna överenskommelse nu hur går man till väga?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Grundregeln är att muntliga avtal gäller precis som skriftliga avtal. Nackdelen är precis som du säger att muntliga avtal kan vara svåra att bevisa. Det finns dock vissa avtal som enligt lag har särskilda formkrav, så kallade formalavtal.

Avtal om överlåtelse av bostadsrätt är ett formalavtal som kräver att avtalet är skriftligt, enligt 6 kap. 4 § bostadsrättslagen (det gäller även köp av fastighet, 4 kap 1 § jordabalken). Detta betyder att något avtal inte har uppstått er emellan och ingen av er kan göra anspråk på det ni muntligen kom överens om.

För att överenskommelsen ska bli ett bindande avtal måste ni följa de formkrav som finns i respektive paragrafer, där ett av kraven är att avtalet är skriftligt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jesper ForsgrenRådgivare