Fotografering av ett misstänkt brott.

Får man fotografera en misstänkt kriminell händelse och skicka bild till polisen med plats och tid? Det rör sig om misstänkt droghandel.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar ifall det inte står i strid med lag att fotografera en vad man tror sig vara en misstänkt kriminell händelse och skicka den till polisen.

Till att börja med vill jag konstatera att saken är väldigt svår och omdiskuterad. Olika omständigheter i olika situationer kan göra att bedömningen skiljer sig åt avsevärt. I det följande ska jag försöka ge ett övergripande svar. En en närmare bedömning kan jag inte bistå med utan flera detaljer om händelsen.

Det finns generellt sett en mycket stor frihet att fotografera på offentliga platser (i princip så länge det inte finns något uttryckligt fotograferingsförbud genom en skylt eller liknande). Att däremot trycka upp en kamera i någons ansikte och t.ex. följa efter denna person, slita i kläder, osv, kan utgöra ofredande, till vilket böter eller fängelse i högst 1 år utdöms (4 kap. 7 § brottsbalken).

Vad gäller privata platser kan fotografering/filmning utgöra brottet kränkande fotografering om det sker i smyg utan samtycke från den som blir fotograferas/filmas (4 kap. 6a § brottsbalken). Straffet är böter eller fängelse i högst två år. Exempel på sådana privata platser är på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme. Det avgörande är att den personliga integriteten kränks. Fotograferingen är dock inte brottslig om den med hänsyn till syftet och övriga omständigheter är försvarlig. Enligt förarbetena kan fotografering i syfte att dokumentera bevisning om ett pågående brott vara försvarlig, eftersom dokumenteringen kan behöva ske i hemlighet för att över huvud taget komma till stånd. Det handlar dock om en helhetsbedömning i det enskilda fallet, vilket innebär att alla omständigheter ska beaktas och vägas mot varandra.

I ditt fall torde med det sagt fotograferingen - oberoende om den skedde på allmän eller privat plats - vara tillåten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare