Förverkande av narkotika och brottsprovokation

Hej! Jag läste för en tid sedan en dom där en tjej dömdes för ringa narkotika brott (cannabis) som togs i beslag. Men i domen stod också att drogen inte skulle förverkas, vilket betyder att hon i efterhand kan hämta ut drogen? Jag blev nyfiken på hur detta fungerar i praktiken och hur vanligt förekommande det är? Med tanke på att cannabis inte är lagligt i Sverige skulle polisen alltså först lämna ut cannabis till tjejen för sekunden senare kunna gripa henne för innehav? Minns tyvärr inte målnummer och kan därför inte kontakta någon gällande min fråga så jag är tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med dig fråga!

Då jag inte har tillgång till domen i fråga så är det svårt att uttala mig exakt om vad som gäller i just det specifika fallet. Jag kommer därför att besvara din fråga på ett mer allmänt plan.

Precis som du säger så är innehav, bruk m.m. av narkotika straffbart. Cannabis räknas som narkotika. Att bland annat innehav och bruk är straffbart framgår av 1 § punkt 6 narkotikastrafflagen (NSL). Av 6 § NSL framgår det att narkotika som varit föremål för brott enligt narkotikastrafflagen ska förverkas. Konsekvensen av att narkotikan förverkas är att den tillfaller staten. Undantaget när förverkande inte ska ske är om det är uppenbart oskäligt. Är det uppenbart oskäligt att själva narkotikan i sig ska förverkas så ska istället narkotikans värde förklaras förverkad. Detta tar sikte på fall då narkotikan inte längre finns i behåll. I sådana fall förverkas istället själva värdet av narkotikan. Värdet på narkotikan bestäms då utifrån det aktuella värdet som narkotikan har på den illegala marknaden. Utgångspunkten är alltså att antingen så förverkas själva narkotikan eller så förverkas själva värdet av narkotikan.

Brottsprovokation är inte tillåtet

Exemplet du ger om att polisen skulle ge tillbaka narkotikan och därefter gripa personen för innehav är ett exempel på brottsprovokation. Brottsprovokation innebär att polisen agerar på ett sätt som syftar till att framkalla brott. Med andra ord så provocerar polisen fram någon att begå ett brott som denne annars inte skulle ha begått. Till exempel genom att ge narkotika till en person och därefter gripa personen för innehav. Brottsprovokation är inte tillåtet i Sverige. Det finns däremot inte någon uttrycklig lag som reglerar att brottsprovokation är otillåtet. Men man brukar säga att förbudet mot brottsprovokation följer av artikel 6.1 i Europakonventionen som reglerar rätten till rättvis rättegång. Det finns även ett rättsfall från Högsta Domstolen, NJA 2007 s. 1037, där domstolen uttalade att användning av brottsprovokation inte kan användas för att få någon fälld för brott. Eftersom brottsprovokation är otillåtet i Sverige så innebär det också att polisen inte får ge någon narkotika i syfte att därefter kunna gripa dem för narkotikainnehav.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Theodora CaratasRådgivare