Förutsättningar för förstärkt laglottsskydd

Min make dog i år.(född-36) Vi gifte oss 1992. Han har två vuxna barn. Äktenskapsförord skrivet 2003, gåvobrev 2005 och testamente 2010. Min egendom är enskild. Halva fastigheten fick jag genom gåvobrevet. Jag ärvde all kvarlåtenskap med fri förfoganderätt genom testamentet. Min man gjorde allt för att leva gott och unna sig vad han ville med vetskapen att man får göra vad man vill med sin egendom så länge man lever. Jag skötte hus och hem och honom också, då han på senare tid blev sjuk, c:a ett år före sin död. Bouppteckningen slutade på minus, varför ingen laglott finns för barnen, förutom lösöre i hemmet. Kan de åberopa ärvdabalkens regler om förstärkt laglottsskydd???

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det s.k. förstärkta laglottsskyddet regleras i ärvdabalken 7 kap. 4 §. Bestämmelsen innebär att värdet av en gåva som är att likställa med ett testamente ska räknas till den övriga kvarlåtenskapen vid beräkning av laglotten. För att bestämmelsen ska bli aktuell krävs alltså först och främst att det har skett någon form av gåva som är att likställa med ett testamente. Bestämmelsen avser situationer då den som ger gåvan inom kort väntar sin bortgång samt då givaren genom inskränkningar i mottagarens förfoganderätt kan beräknas vara den som kan nyttja gåvan till sin bortgång. Har inte någon sådan gåva skett blir regeln inte aktuell.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare