Förundersökning, beviskrav m.m.

Hej! Min kompis har blivit anklagad för att ha stulit 150.000:- av en butik i vår stad. Där hon endast har varit schysst och ställt upp för att hjälpa till på väldigt kort varsel. Butiksägaren har inga som helst bevis utan han förusätter att det är hon. Hur långt kan han komma i en polisutredning med det egentligen? Även om hon skulle ha tagit pengarna så har han fortfarande inga bevis. Dessutom så tog han själv in henne i ett "förhör" där han slängde ur sig massor av kommentarer och anklagelser utan några bevis kring detta heller.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt kan sägas att en förundersökning kommer inledas om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts. Detta är inget högt krav och en förundersökning kan inledas utan att någon gärningsman har utpekats.

Under förundersökningen kommer polis och ev. åklagare att utreda vem som kan misstänkas för brottet med hjälp av olika metoder som förhör m.m.

Efter förundersökningen ska beslut om åtal lämnas. Åtal kommer att väckas om man på objektiva grunder kan förvänta sig en fällande dom i domstol.

För att få ett fällande dom krävs det att det är ställt "utom rimligt tvivel" att gärningsmannen begått brottet. Detta är ett högt beviskrav som förutsätter att andra rimliga händelseförlopp kan uteslutas. Det räcker inte att målsägandens berättelse är mer sannolik än den anklagades.

Hur långt polisutredningen kan komma att gå i er situation har jag ingen direkt uppfattning om då jag inte vet vad som har hänt.

Lawline RådgivareRådgivare