Förundersökning avseende misshandel och olaga hot.

Hej min man blev intagen på förhör efter att ha slagit mig " rubricerats som misshandel" han blir frikänd? Innan han släps från förvaret uttalar han " att jag skall dö, hon skall dö när jag kommer ut " till poliserna som antecknar detta men han släpps...? Nu har man gjort en efterkonstruktion eftersom man missat Mordhotet till åklagaren ( jag fick trots det en riskbedömning fr PSS) nu skall man göra prövning för Mordhotet 1 mån senare ...? Hur starkt väger detta Nu? Han uttalade ju att han skulle döda mig o jag är i skyddat boende enl anmaning från PSS ? Jag tvivlar inte på hans hot men är rädd att han snackar sig ut ur det..?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

Jag tolkar det som att ett polisförhör hölls med din man i samband med en förundersökning om ett begånget brott. Vidare uppfattar jag det som att det inte fanns tillräckligt med bevis för att frihetsberöva honom(häktning) och att han därför släpptes på fri fot. Därmed är inte sagt att förundersökningen lagts ned! Det kan mycket väl vara så att den aktuella polismyndigheten fortfarande arbetar med ärendet! Vidare har ett nytt brott aktualiseras i ärendet, d.v.s. det mordhot Du har fått utstå. Jag kommer nedan att redogöra för de rekvisit som skall uppfyllas för att brotten i fråga skall anses uppfyllda.

Först vill jag bara säga att det är väldigt få personer som erhåller den typ av skydd som Du nu har. Det krävs särksilda förutsättningar för att det skall aktualiseras och i första hand är det egentligen informatörer eller anställda inom rättsväsendet som erhåller detta skydd. I undantagsfall kan en make/maka i ett äktenskaps verkligen vara i behov av ett sådant skydd, likt dig. Detta torde tyda på att hoten är av allvarligt slag!

Misshandel
Misshandel regleras i 3 kap. 5 § brottsbalken, se här. För att kunna fällas för detta brott krävs att man "tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd". Oberoende av om det var hans "avsikt" att att skada dig eller inte, så har han ingen som helst anledning att lägga händerna på dig! Misshandel är ett uppsåtligt brott för vilket det krävs uppsåt i förhållande till rekvisiten i misshandelbestämmelsen.

Bevissvårigheter råder ofta vid denna typ av brott, speciellt då det rör sig om våld i hemmet. Då Du och jag har haft telefonkontakt, så vet jag nu att det även fanns vittnen som såg det som hände. Dessa vittnen har inte hörts av polis, vilket gör mig väldigt bekymrad över den verksamhet som den aktuella polismyndigheten bedriver! Självfallet skall dessa personer höras för att på sätt tillförsäkra en så korrekt utredning av ärendet som är möjligt.

Olaga hot
Beroende på vad de har sagt skulle det eventuellt kunna falla in under brottet olaga hot, se 4 kap. 5 § brottsbalken här. För att denna bestämmelse skall kunna aktualiseras krävs att uttalandena från din man frambringat en "allvarlig fruktan för din eller annans säkerhet som person eller till egendom". Om Du uppfattat hans hotelser som allvarliga och om Du har känt, eller fortfarande känner, en rädsla för hotelsernas realiserande, så är detta absolut att ta på allvar. Jag tolkar dina uppgifter som att så verkligen är fallet! Vidare har Du berättat att Du fått ta emot hot via samtal samt meddelanden. Avseende samtalen är det oerhört svårt att kunna styrka vad som sagts då allt som oftast ord står mot ord. Men, gällande meddelanden, så hoppas jag att Du sparat dessa? Om Du gjort det, så rekommenderar jag dig att vända dig till ansvarig förundersökningsledare som får ta ställning till betydelsen av detta. Angående din fråga om hur starkt mordhotet väger en månad efter att det uttalades, så är det svårt att ge något exakt svar på den saken. Ser vi till de rekvisit som skall uppfyllas för brottet i fråga, så gäller att det är din personliga uppfattning som skall ligga till grund för bedömningen. Om Du fortfarande känner en stor rädsla för att hoten skall uppfyllas, så är det självklart att betrakta som allvarligt! Vidare har han som sagt riktat nya hot mot dig som måste vägas in i bedömning avseende om ett brott är begånget!

Mordhotet som riktades mot dig bevittnades av polisen, vilket självfallet underlättar bevisläget avseende utredningen av brottet. I slutändan är det dock åklagaren som har att ta ställning till om det föreligger tillräckligt med bevis för en fällande dom i domstol. Om svaret är jakande, då leder ditt ärende till ett åtal om brott!

Som jag förstår dig så är Du väldigt besviken över hur förundersökningen bedrivits och hur vissa saker hanterats. Detta har jag full respekt för! Min rekommendation till dig är att Du anlitar ett offentligt ombud som kan tillgodose dina ärenden på ett fullgott sätt. Det underlättar alltid att ha någon som företräder ens intressen vid denna typ av fall!

Hoppas Du känner att Du fått svar på dina frågor! Om något är oklart, eller om Du har några funderingar i övrig, så är Du välkommen att höra av dig till mig. Du når mig bäst via email: Anes.sabic@lawline.se. Du har även mitt telefonnummer, så Du kan givetvis kontakta mig på den vägen också.

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare