Förundersökning

Jag har blivit sexuellt ofredande. men nu har det gått 13 månader sen det hände har ej fått papper om att förundersökning läggs ner . Tyder allt på att det kommer bli åtal eftersom det tar så lång tid. det är min terapeut och min läkare med flera. är det dom som de vill prata med eftersom det inte händer något. alltså inget papper är kommit om att det är nedlagt.

Lawline svarar

Hejsan.

Jag förstår din oro. Att det tar lång tid behöver inte tyda på åtal, utan kan även tyda på omfattande handläggning eller liknande.

När man anmäler ett brott får man välja om man ska informeras om bla. att åtal blir aktuellt eller att förundersökningen läggs ner. Kontrollera att Ni har angivit att Ni vill ha information kring förundersökningen eller/och åtalet.

Om Ni har ytterligare frågor gällande din anmälan kontakta i första hand Polisen i ditt län ( telefonnr: 114 14). Var beredd att ange numret för anmälan som kommit via posten.

Lycka till.

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare