FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott16/03/2020

Fortkörning

Hejsan

Jag har haft mitt kökort i 6 år,

Men igår så körde jag 120km/h på 70 väg. Jag blev fotograferat av farkamera. Frågan e va händer nu?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Personen som blir fångad av fortkörning vid en fartkamera kommer dömas för fortkörning. När det gäller fortkörning finns ett föraransvar och inte ägaransvar, alltså den personen som körde bilen för fort är den som kan dömas.

En utredning kommer att startas för att utreda vem som körde bilen. Detta genom att bland annat kolla igenom körkortsbilder bland de anhöriga till ägaren för att se om något av dessa är föraren. Identifieras föraren kommer polisen skicka underättelsedokument med bild och mätdata till föraren.

Om föraren inte identifieras skickas en förfrågan till ägaren om vem som kört bilen. Det finns dock ingen skyldighet för ägaren att uppge detta. Om det inte finns en bild som överensstämmer med bilden på fartkameran och ägaren inte uppger föraren kommer ärendet förmodligen läggas ned.

Vanligtvis är påföljden vid fortkörning att man får böter. Summan man ska betala är beroende av hur mycket man överträder hastighetsgränsen. Vid enstaka fortkörningsbrott återkallas körkortet i regel om du har kört mer än 30 km/h över den tillåtna hastigheten. Vid upprepade fortkörningsbrott kan körkortet återkallas även vid lägre hastighetsöverträdelser. Får man sitt körkort indraget på grund av fortkörning påbörjas en spärrtid. Spärrtid kallar man den tid som föraren måste vänta innan personen kan få ett nytt körkort utfärdat. Spärrtiden löper i minst 1 månad och i högst 3 år.

Carolina OlssonRådgivare